کاوش موضوع تولید ناب
صفحه اصلی
تولید ناب
تولید ناب (به انگلیسی: Lean manufacturing) یک روش تولید است که هدف اصلی آن کاهش زمان در سیستم تولید و همچنین کاهش زمان پاسخگویی تامینکنندگان به مشتریان است. تولید ناب ارتباط نزدیکی با مفهوم دیگری به نام تولید به موقع (just-in-time manufacturing) دارد. تولید به موقع تلاش میکند تولید را با تقاضا موازنه کند؛ به این صورت که فقط برای کالاهایی که ثبت سفارش شدهاست عرضه انجام میدهد و بر روی راندمان و بهرهوری و کاهش «ضایعات» تمرکز میکند. تولید ناب نیز رویکرد تولید بهموقع را اتخاذ میکند و علاوه بر آن بر روی مواردی از قبیل کاهش زمانهای چرخه، جریان مواد و ساخت با حذف بیشتر فعالیتهایی که هیچ ارزشی برای مشتری ایجاد نمیکنند، تمرکز میکند. تولید ناب افرادی که خارج از فرایند تولید، مانند بازاریابی و خدمات مشتری کار میکنند را نیز شامل میشود.
تولید ناب به ویژه با مدل عملیاتی که در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ پس از جنگ توسط شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا به نام «روش تویوتا» یا «سیستم تولید تویوتا» (TPS) اجرا شد، مرتبط است. سیستم تویوتا بر روی دو ستون، یعنی ۱- مدیریت موجودی به موقع و ۲-کنترل کیفیت خودکار بنا شدهاست. هفت «ضایعاتی» که اولین بار توسط شیگئو شینگو، مهندسی از شرکت تویوتا فرموله شد، شامل موارد زیر است:
ضایعات مرتبط با موجودی اضافی مواد خام و کالاهای نهایی،
ضایعات مرتبط با تولید بیش از حد (تولید بیش از آنچه اکنون نیاز است)،
پردازش بیش از حد (فرآوری یا ساخت قطعات فراتر از حد استاندارد مورد انتظار مشتری)،
ضایعات و اتلافات مرتبط با حمل و نقل (جابجایی غیرضروری افراد و کالاها در داخل سیستم)،
اتلاف حرکت (مکانیزه کردن یا اتوماسیون قبل از بهبود روش)،
ضایعات انتظار (دورههای کاری غیرفعال به دلیل صفهای کار)،
ضایعات تولید محصولات معیوب (بازکاری برای رفع عیوب قابل اجتناب در محصولات و فرایندها).... بیشتر در ویکی پدیا